Paris etkisi ile Anadolu motifleri

Melisa Vardal – Kübizm ve Empresyonizm akımlarından etkilenerek geliştirdiği özgün tarzıyla Türk resim sanatına önemli katkılarda bulunan Hamit Görele’nin “Retrospektif” sergisi İş Sanat Kibele Sanat Galerisi’nde açıldı. Sergi Görele’nin eserlerini 1930’lardan 1980’lere uzanan geniş bir yelpazede sunarak usta ismin sanatsel evrimini takip imkânı tanıyor. 

Kübizm etkisi

1900 yılında doğan Görele, Milli Eğitim Bakanlığı’nın açtığı Avrupa sınavını kazanarak Paris’e giden kuşağın temsilcilerinden. Sanâyi-i Nefîse Mektebi’nin ardından Julian Akademisi ve Andre Lhote Atölyesi’nde eğitim aldı. Daha sonra yurda dönüp Anadolu’nun pek çok yerinde resim öğretmenliği yaptı. Eserlerinde iki kültürü birleştirdi. Paris’in çizgilerini Anadolu’nun kültürü ve folklorüyle harmanladı. 1950’lilerde ise yapıtlarında kübizmin etkisi ortaya çıktı. Sergide yer alan eserler, Görele’nin geleneksel ve modern sanatı harmanlama konusundaki ustalığını gözler önüne seriyor. Görele’nin sanatındaki bu kesişimden türeyen yeni özgün eserler Türk sanatının evriminin de önemli temsilcileri. Görele, eserlerinde geometrik formlar, figürler ve soyut kompozisyonlar kullanarak izleyiciyi düşünmeye ve hissetmeye teşvik ediyor. Sanatçıya ölmeden kısa süre önce, 1980’de Devlet Resim ve Heykel Sergisi Ödülü getiren “Heybeliada” eseri de sergide yer alıyor. 

“Kundağımda boya lekeleri”

Serginin açılışına katılan Hamit Görele’nin kızı Tonya Görele yaptığı konuşmada “Babam şarkı söyleyerek çalışırdı. Annem beni babamın yanına bırakırmış, babam da resim yaparken söylediği şarkılarla beni uyuturmuş. O yüzdendir ki benim kundağımda boya lekeleri var. Babam neşesini, enerjisini hayatı boyunca korudu. Sporunu yaptıktan sonra ya Hilton’a ya Divan’a gider kahvesini içerdi. Paris’te öyle alışmış. Şimdi bu sergiyi görse çok mutlu olurdu” dedi. 

Hamit Görele’nin “Retrospektif” sergisi 1 Nisan tarihine kadar ziyaret edilebilir.

 

 

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir